Segling

Okej, ska nu berätta vad jag har haft för mig de här senaste dagarna...

Det började då på onsdagen (den 16:e) då jag åkte buss till Vätö för att hälsa på kusinerna på deras landställe. Bussturen tog ca 3 timmar (varav 40 min var väntetid vid bussbyten). Kom till Vätö vid tre-tiden och mötte upp Hanna och Johan (kusiner), Eva och Jimmy (faster och farbror), Linda och David (syrran med pojkvän) och sist mamma och pappa. Marie, Evas kompis, var också där. Mamma, pappa, Linda och David hade då precis kommit till Vätö med båten, så tajmingen var perfekt. Hade en rolig och god middag på kvällen och sedan var det sovdags.
   På torsdagen åkte Linda och David hem, men vi andra stannade kvar. Marie fyllde år, så vi åkte och plockade jordgubbar i regnet. Sedan gjorde vi en jättegod maräng-jordgubbstårta och så grattade vi henne. På kvällen tittade vi på en gammal Lassie-film. Måste ha vart den sämsta film jag har sett i hela mitt liv! Lassie var knappt med i filmen, det var typ bara USA-propaganda! (Den var gjord på 70-talet)
   Kommer tyvärr inte ihåg vad som hände på fredagen, men på lördagen seglade vi (jag, mamma och pappa) båten till Norrtälje med Johan, Hanna och Jimmy som fripassagerare. Där mötte vi upp Eva och så gick vi och såg Mamma Mia på stadsbiografen i Norrtälje. Den var jättebra! Sade sedan hejdå till de andra som åkte hem.
   På söndagen kom moster och morbror (Eva och Micke) och så seglade vi hela dagen. Lade till på en Naturhamn vid ön Lidö (tror jag att den heter). På måndagen drog vi över Ålandshavet till Mariehamn. Jag var sur för att jag hade blivit väckt så tidigt, så jag hade demonstrativt spelat på datan när vi började segla. Detta var väldigt osmart, då jag den resterande resan (på ca 6 timmar) var sjösjuk och så 4 gånger så...ja, jag tror ni fattar...

Stannade iaf i Mariehamn två nätter. Gick på Ålandsmuséet och åt på restaurang, sedan tjuvlyssnade vi lite på Magnus Uggla utanför "Rock On" (elr vad det hette). På onsdagen seglade vi iaf iväg igen till Föglö för att hälsa på Janne och Ingrid Blomqvist (grannar i området).  Där blev vi bjudna på nyfångad aborre (de hade kastat nät och fått ca 25). Jättegott!
   Dagen efter hade vi morgondopp då jag ramlade i (halkade på bergshällen) och sedan bar det av över Ålandshavet igen. Lade oss sedan på svaj när vi hade kommit över då vi inte hittade några platser. Jag, pappa och micke fick ro jollen till land för att grilla korv, men det var mysigt det också. Igår tog vi oss hem, men var tvungna att gå för motor eftersom vinden hade mojnat. Kom väl hem ca 9.30...

Aja, nu måste jag packa och sedan har jag lovat moster att göra tårtan till ikväll. Men ni får ha det så bra! Sen ska jag nämligen in i Norrlands skogar och bada och fiska och baka bröd i stenugn! Hejsvejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0